Sjödagbok på M/S Peter Pan

Fredag 081010

 

Klockan ringde som vanligt vid kvart i 6 men jag och Agnes snoozade till kvart över. Vi gick upp och fixade oss, gick till mässen och åt frukost. Sedan blev det att sticka ner till backen och vänta tills vi förtöjt. Jag fotade den fina soluppgången. Det verkad bli en riktigt fin dag. Jag gick med Affe till deck 3 och öppnade rampen så man kunde komma ner till deck 1. Därnere fick vi flytta ”bockarna” som brukade sitta under trailerna så de som körde de snabba små lastbilarna kunde komma åt trailerna. Vi kom upp till deck 5 igen och ställde oss vid de andra matroserna och väntade bara. Därefter gick jag och Affe till backen och klättra upp så vi stod allra längst fram på fören ovanpå backen. Där vaskade (tvättade) vi skottet (väggen) och ventilerna (fönstren) när vi var nästan klara, tror vi hade 5 ventiler kvar så gick vi ner till backen och tog bort förtöjningen. Så nu var vi på väg hem till Trelleborg igen. Det blev fikadags och vi gick upp till mässen och de flesta drack bara lite. Därefter blev vi uppdelade för att vaska på olika ställen. Jag och Fredrik gick med Håkan och en som hette Henke, upp till bryggan och vaskade där utanför. Det var riktigt läskigt att vaska längst ut på bryggan. Det är ju rakt ovanför vattnet och en riktig bra bit upp. Så jag fick bita ihop och göra mitt jobb. När vi var klara blev vi ombedda att gå till våra hytter och hålla rast tills vi fick gå och äta lunch vid kvart i 12. Efter lunchen gick vi till backen, jag, Fredrik och Agnes gick ner till bogvisiret och vaskade det de andra inte hann göra innan lunchen. När vi var klara med vaskningen gick vi upp till de andra i klassen och hjälpa till med att sätta fast spännband om kardelerna. Håkan gjorde något så han släppte ut trossen men något gick fel och den lossnade om en rund sak där den skulle sitta och den spändes ut och drogs rakt ifrån ”veven” och vi var 8 stycken med Håkan och försökte dra tillbaka den men den var alldeles för tung så jag skulle sticka bort och hämta en annan tross för att försöka dra tillbaka den så den hamnade om den runde saken. När jag skulle sticka bort och hämta trossen låg en bit tross på durken (golvet) och jag fastnade med foten och small i mina handleder och all min tyngd hamnade på handlederna. Där pajades min handled. När vi fick det fixat ”vevade” vi ut trossen igen och fortsatte med att sätta i spännband. Efter ett tag var det kaffepaus då vi gick upp till mässen och åt en kaka och hade lite dricka till. Vi gick ner till backen igen och fortsatte med att sätta i spännbanden. Enligt Håkan behövdes det fler spännband så jag, Agnes, Fredrik och Niklas gick med Håkan till deck 3 och skar ut 3 nya spännband. Vi gjorde klart trossen till vid 16.00 så fick vi ledigt till 18.00 för då ska vi ha livbåtsträning. Jag och Agnes missade middagen för vi vilade oss. Vi gick till mässen där Håkan väntade på oss. Det var bara 2 stycken som kom i tid, de andra blev lite försenade. Håkan gick igenom lite med oss och berättade vi skulle göra och vad allt hette. Det kom några matroser som skulle vara med i firningen. Vi tog ut båten, steg i den och blev ner hissade. Därefter fick vi alla testa var för sig att köra livbåten. Håkan körde sedan in livbåten till kanten av Peter Pan och vi blev upphissade igen. När vi var klara och fått livbåten på plats fick vi ledigt för resten av kvällen. Gud vad jag längtar till att få komma hem imorgon, komma iland.


Kommentarer
Postat av: Lucas

Peter Pan måste ha Östersjöns mest välvaskade bogvisir!

2010-10-09 @ 01:15:37
Postat av: Lucas

P.s Bor duvan kvar? om ni går lääängst upp i fören när det är stängt, i jämnhöd med flapsen på rampen och så upp i hålen urakt under panamaklyset på backet. där bodde den iaf förra året...

2010-10-09 @ 01:17:56
Postat av: E m i l y ♥

Svar: Tack du! Men det är inte jag som fotat den.. :D Kommer från doll-zone.com ;) Men det är den dockan (BJDn) jag sparar till.. :) <33



kramkram :D

// Emily

2010-10-17 @ 20:36:59
URL: http://mikaelsdotter.webblogg.se/
Postat av: Carrooouw

Sv; Tack så mycket fina du! Gammal nu dock. Tror jag beställde hem den från Nelly eller något.

2010-11-04 @ 21:15:42
URL: http://carrooouw.se
Postat av: Anonym

Hej på dig :)

ja filmen kommer till sverige oxo.tycker ja att du ska se;) kram!

2010-11-07 @ 23:41:50
URL: http://natalylopezz.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: kommer inte ihåg var jag köpte den. var rätt länge sen. men säkert Hm eller nåt

2010-11-08 @ 12:06:00
URL: http://durrr.blogg.se/
Postat av: Ellen

tack så mycket! :D

Nä alltså jag tror att läppen/läpparna bara sväller upp första dagarna och sen går tillbaka till sin vanliga "form" Jag har alltid haft lite fylligare mun så jag har inte alls tänkt på det. Dom kanske blir lite fylligare i och med att staven kommer ligga där.

Vart i läppen ska du göra hål? (:

2010-11-08 @ 14:30:07
URL: http://helavarldengungar.com
Postat av: Ellen

Då tycker jag personligen att du ska göra på vänster sida. Alltså ärren går alltid att sminka över, jag har piercat mig i ansiktet 5 gånger och jag har sällan i mer än en piercing i taget, men jag tror inte att man tänker på mina ärr. Eller huvudsaken är väl att jag inte stör mig på det (: Jag gjorde mitt första hål i läppen när jag var 13-14 haha!

Hål i naveln i ruksigt snyggt, ögonbrynet också fast där riskerar man att få riktigt fula ärr :/ Tyvärr.



Jag har förövrigt "punkterat" min kropp 10 gånger (: haha

2010-11-08 @ 15:05:32
URL: http://helavarldengungar.com
Postat av: S E V D A Y E T I S-sevdas.blogg.se

sv:tack så mkt!!! :D

2010-11-09 @ 19:38:08
URL: http://sevdas.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv. åh tack så jättemkt :D dom blåvita legginsen ör från lindex :)

2010-11-10 @ 02:52:40
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: klänningen är ifrån asos.com

2010-11-10 @ 02:52:53
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Tanja

Sv. Tusen tack! Du anar inte hur glad jag blir! Jag har också alltid haft problem i min uppväxt. har bott på fosterhem och barnhem och hvb hem sen jag var 2 så vet att de kan vara jobbigt ibland :/ Men de är bara försöka se de positiva i allt! För de finns nästan alltid något positivt i något negativt :) Stor kram till dig!

2010-11-10 @ 15:40:29
URL: http://taaniiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0